Manifestdagen

Manifestdagen den 5 februari 2016

Stacken/Nalen (Ingång David bagares gata)
Fri entré – ingen föranmälan!

Dörrarna öppnar kl 12.30

Dagens program

13.00 – 13.55

Att driva indiebolag 2016.

– Det digitala är nu etablerat och streaming är stort i många länder men downloads dominerar fortfarande i andra, vad skiljer marknaderna åt?

– Vinyler är viktigt för många. Man kanske gör vinyl av bara farten, men vet man hur man skall sälja dem och vad är viktigt att tänka på i själva produktionen av en vinyl?

– Internationella nischmarknader. Kan särart vara en framgångsfaktor?

– Måste man ha flera ben att stå på? Kombinationen musikutgivning och närliggande verksamheter (live/promo/management).

Moderator: Suvi Richter (BEATROOT), aktiv som artist/musikbolag och i branschorganisationer.

Carl-Marcus Gidlöf (Despotz Records), har blivit ett etablerat bolag och startar kontor utomlands. Jobbar med fysiska produkter på Optimal, hur utvecklas den marknaden?

Regina Vallanger (Attitude recordings) nystartat skivbolag med ena foten i livescenen, hur tänker hon strukturera verksamheten?

Petter Seander (Birds Will Sing for You) blandar promotionuppdrag med att ge ut musik. Hur funkar det? Vad krävs för att nå igenom bruset?

Åsa Höglund (Cosmos Music) som har utvecklats från ett traditionell skivbolag och distributör till ett helt och hållet digitalt musikbolag. Vad har hon för erfarenheter av den resan?

En person tillkommer.

14.00 -14.30

Indie Business Toolbox

I dagarna lanseras SOM:s kurs Digitala strategier för indiebolag som produceras av The Indie Business Toolbox, ett nytt utbildningsnätverk för oberoende musikbolag. Kursen består av fem kurstillfällen i april–november 2016 och kommer att ge deltagarna riktigt bra kunskaper i digital marknadsföring ur ett musikbranschperspektiv. Projektledare är Elin Trogen & Linn Delin från FIFTI som kommer att berätta mer och svara på frågor om kursen.
Läs mer på: http://indiebusinesstoolbox.se/. (Sidan går live 1 februari.)

14.30 – 15.00 Kaffepaus

15.00 – 16.00

Is indiemusic ready for its craft beer moment?

En utgångspunkt för den här panelen är Edwin Schroters artikel i MBW:
http://www.musicbusinessworldwide.com/is-music-ready-for-its-craft-beer-moment
Läs gärna den innan panelen!

Moderator: Per Strömbäck, Redaktör för Netopia, Forum for the digital society

– Hur ser framtiden ut för independentbolagen i det korta och långa perspektivet.?

– Hur förändras marknaderna internationellt och hur kommer kampen mellan Spotify, Apple och Google/YouTube att gå?

– Stämmer det som Edwin Schroter skriver om, att vi kan vara attraktivare och coolare på marknaden genom att vara just indie..? Kanske är den riktiga frågan vad som är indie 2016?

– Hur påverkar EU:s nya förslag om upphovsrätt och digitala marknader indiemusiken?

Medverkande:
Charles Caldas (Merlin), Trond Tornes (Phonofile), Åsa Carild (ICE) och Helen Smith (Impala).

16.00 – 16.15 change over inför Musikvideopriset

16.15 – 17.00 Musikvideopriset, 5 videos och prisutdelning under ledning av Ida Linnertorp och i samarbete med United Screens.

17.00 – 18.00 Phonofile bjuder på wraps. Öl från Pistonhead. Musik från DJ Henric de la Cour.

samarbetspartners